Op de fles Het verhaal achter het bieretiket

Op de fles

Recensie

Luc en Joost gingen op zoek naar het hoe en het waarom, en brachten heel wat wetenswaardig over het bieretiket bijeen in dit nieuwe boek. Ze laten vormgevers, ontwerpers en tekenaars aan het woord, gaan te rade bij een voormalig ‘marketeer van het jaar’ (Johan Van Dijck, natuurlijk, wat peinst ge!), en brengen ons tenslotte het (of een?) verhaal achter tal van bekende en minder bekende bieretiketten. ’t Pakhuis zet Brabo op haar etiketten en niet Van Artevelde of Manneken Pis. Het waarom daarvan mag duidelijk zijn. Maar hoe zit het met de naakte Adam en Eva op het etiket van Verboden Vrucht? En waarom wordt Bush omgedoopt naar Scaldis voor de Amerikaanse markt? Deze en heel wat andere mysteries worden in dit boek uitgediept. En net dit laatste woord is het enige kritiekje dat we willen/kunnen geven. Het had, wat ons betreft, wat dieper kunnen gaan. Wat is de geschiedenis van het etiket, welke merken/brouwerijen hebben de oudste. Er blijven toch enkele vragen onbeantwoord. Plaats en tijd, waarschijnlijk? Maar laat dat dus, zoals zo dikwijls, de pret niet drukken: goed geschreven, informatief en mooi geïllustreerd (deels door een brouwer/cartoonist). Alle reden dus om dit boek onverwijld aan te schaffen!

Boeken